Zabpehely és egyéb gabona készítmények

Zabpehely

Ki ne hallott volna a zabpehelyről... A "gyúrósok" egyik legkedveltebb reggelije, diétázók kedvelt étele, sok diétás süti alapanyaga, ezerféleképpen elkészíthető, egészséges... Semmi kétség, hogy a zabpehely segítségével az életminőség jelentősen javítható, és bármi is a célunk, hatékonyan tudjuk használni.

Bővebben... >>>

Zabpehely és egyéb gabona készítmények webáruházunkban

A zabpehelyről

Hogyan készül a zabpehely?

A zab magok durva őrlésével vagy kis szeletekre vágásával nyerik ki a zabpelyhet, de van, hogy először gőzölik, és utána szétlapítják, sodorják. A gyorsan elkészíthető zabpelyheket először kis darabokra vágják, aztán gőzölik és sodorják. Az instant zabpehely előfőzött és kiszárított, és gyakran ízesített formában árulják. A zabpehelyből készül a zabkása, ami egyrészt sütemények és egyéb édességek alapanyaga, de pl. korpás kenyerek készítéséhez is használják. Egyes ételekben testesítő anyagként is használják, ilyen pl. a konzerv chili con carne, de pár alkoholos italban is előfordul, valamint kozmetikumokban, szappanokban, és állateledelekhez is használják.

Egészséges reggeli

Az elmúlt években egyre növekedett az érdeklődés a zabpehely, és annak egészségügyi előnyei iránt. Már kis mennyiség fogyasztása is észrevehetően csökkenti a koleszterinszintet, köszönhetően oldható rost tartalmának. Miután a kutatások kimutatták, hogy a zabpehely képes csökkenteni a koleszterinszintet, megindult az őrület. Ez az 1980-as években kezdődött az USA-ban és 1989-ben tetőzött. Aztán a 90-es években ismét feledésbe merült. 1997 után került ismét az érdeklődés középpontjába, amikor az FDA döntésének értelmében a zabpehely termékek címkéjén szerepelhetett az, hogy segítenek megelőzni a szívbetegségeket alacsony zsírtartalmú étrend mellett. Ez a zabpehely béta-glükán tartalmának tudható be.

A zabpehely sok sportoló étrendjében is központi szerepet tölt be, különösen az erősportolók között. Ez a zabpehely magas szénhidráttartalmának köszönhető elsősorban, valamint az oldható rosttartalomnak, ami képes az emésztést lassítani, így stabilizálja a vércukorszintet. A zabpehely ráadásul több B-vitamint és kalóriát tartalmaz, mint más gabonafélék. A főtt zabpehely alacsonyabb GI-vel rendelkezik, mint a nyers, mivel a főzés felszabadítja a korábban is említett vízoldékony rostokat. Ezek a rostok lehetővé teszi, hogy a glukóz csak lassan jusson a véráramba. Azonban az ízesített zabpelyhekkel és egyéb reggelinek árusított gabonapehely készítményekkel vigyázni kell, ezek gyakran tartalmaznak cukrot és egyéb adalékanyagokat amik ezt befolyásolhatják.

Néhány ok a zabpehely mellett

1. Több mint 40 kutatás kimutatta már, hogy a zabpehely fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet és csökkenti a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Már napi 3/4 csésze zabpehely is segít csökkenteni a koleszterinszintet. A benne lévő oldható rostok csökkentik az LDL ("rossz) koleszterin mennyiségét, miközben nem csökkentik a HDL ("JÓ) koleszterin szintjét.

2. A benne lévő vízoldékony rostok jelentős mennyiségű vizet kötnek meg, ami által lassítja az emésztést. Így hosszan okoz teltségérzetet, ezzel segítve elő a testsúly kordában tartását.

3. Egy új kutatás szerint a zabpehely fogyasztása csökkenti a kettes típusú diabétesz kialakulásának kockázatát. Ami azt illeti, az Amerikai Diabétesz Szövetség a már cukorbetegségben szenvedőknek is javasolja az olyan gabonafélék fogyasztását, mint a zab. Az oldható rostok ugyanis segítenek a vércukorszint ingadozások elkerülésében.

4. Egyes ízesített verziókat leszámítva 100%-ban természetes anyag. Ha megnézed a natúr zabpehely címkéjét egy dolgot találsz rajta... Csakis zabpelyhet.

5. Újabb keletű kutatások szerint a zabpelyhet tartalmazó étrend segíthet a vérnyomás csökkentésében is. Valószínűleg ez az oldható rosttartalom hatására történik meg. A zabpehelyben jóval több ilyen rost található, mint a teljes búzában, rizsben vagy kukoricában.

6. Számos vitamint, ásványi anyagot és antioxidánst tartalmaz, valamint gazdag szénhidrát-és vasforrás is. Növényi viszonylatban mérve sok fehérjét is tartalmaz.

7. A zabpehelyben található rostok és egyéb tápanyagok csökkentik a rák kockázatát is.

8. Elkészítése gyors és egyszerű. Bármelyik fajtáját is vesszük, egy mikróban simán elkészíthető, de igazából még az sem feltétlenül szükséges hozzá. Még ha főzi is az ember, kevesebb mint 10 perc alatt kész. De a puhább instant fajtákat elég beáztatni... Reggeli egy perc alatt, nem csodás?

9. Nem utolsó sorban, finom! Akármilyen módon is készül el, az ízesítésnek csak a képzelet szabhat határt. De nem is kell nagyon messzire mennünk, ki ne ismerné a jó öreg gyúrós reggelit, a kedvenc fehérjeturmixodba áztatott zabpelyhet?