Szójaprotein

A szója teljesértékű fehérjeforrás. Ez azt jelenti, hogy minden esszenciális aminosav megtalálható benne, ha tehát valaki kizáróla csak szójaproteint fogyasztana, akkor szervezete nem szenvedne egyetlen esszenciális aminosavban sem hiányt.

Sajnos a szójafehérje biológiai értéke alacsony, ami azt jelenti, hogy az emberi szervezet számára nem jól hasznosítható, magyarán testépítő szemmel mérhető eredmények eléréséhez nagyon nagy mennyiségű szójafehérjét kellene elfogyasztani. A szójafehérje tehát nem igazán alkalmaz izomépítésre.

A szójának azonban vannak pozitív tulajdonságai is, mégpedig olyanok, melyeket a szálkásítás és a diéta területén lehet nagyon jól hasznosítani! A szójaprotein maga is tartalmaz lipotróp (zsírégető) anyagokat. Gyorsítja az anyagcserét, segít a pajzsmirigyhormon működésének serkentésében, ami gyorsítja a zsírégetést. A szójaprotein magas glutamintartalma miatt jó antikatabolikus hatással bír, tehát a szénhidrátszegény diéta alatt is segít megtartani az izomzatot (azt el kell mondani, hogy a tejsavónak magasabb a glutamintartalma, és lényegesen magasabb a BCAA tartalma is, ám nehéz olcsón olyan tejsavót találni, amiben ne lenne szénhidrát). A szójaproteineknél könnyen elérhető a 90% feletti fehérjetartalom és a gyakorlatilag nulla szénhidrát tartalom.

A szójaproteineknek (a gyártásuk módját figyelembe véve) két formája létezik: az koncentrátumok és az izolátumok. A koncentrátumok maximális fehérjetartalma 70-75%, és ízükben erősen kiérződik a jellegzetes szója-íz. Az izolátumok enzimes eljárással kivont fehérjék, melyeknek fehérjetartalma meghaladhatja a 90%-ot, ezeknek semmilyen mellékízük nincs.