Szibériai Ginseng

 / 5.0
Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Rövid áttekintés

A szibériai ginseng a híres kínai gyógynövény, a panax ginseng közeli rokona, ám annál jóval gyengébb. Adaptogénként segíthet a testnek alkalmazkodni, akármilyen behatás is érje; a gyógynövénykereskedők "normalizáló" vagy "erősítő" anyagként emlegetik, és azt állítják, hogy automatikusan a test azon részében kerül felhasználásra, ahol szükség van rá.


Ismertető

Egyéb elnevezések

Ciwujia, touch-me-not, ördögcserje, ci wu ju, eleuthero, Eleutherococcus senticosus, eleuthero.

Előfordulási helyek

A szibériai ginseng Oroszország déli, valamint Kína északi részén, Koreában és Japánban honos, és gyökerét, valamint a föld alatti szárát használják gyógyászati célokra.

Hatása a teljesítmény fokozására

Miért használják a sportolók a szibériai ginsenget

A ginsenget leginkább azok használják, akik fáradtságot, kiégettséget, túlhajszoltságot vagy stresszt éreznek életükben, és ily módon akarják javítani a kedélyállapotukat, valamint védeni szervezetüket és agyukat. Bár a sportolók elsősorban azért veszik fel fegyvertárukba ezt a növényt, hogy megelőzzék a fizikai és mentális fáradtságot, valamint hogy növeljék energiaszintjüket és állóképességüket, sokkal hatásosabb akkor, mikor egy stresszes esemény után akarunk felépülni, regenerálódni, és teljesítményünket feljebb tornászni.

Hogyan növeli a szibériai ginseng az energiaszintet és állóképességet:

  • Javítja a keringést az oxigénfelvétel és megkötés javításával
  • Serkenti az inzulintermelést és csökkenti a vércukorszintet, így stabilizálja az energiaszintet

Hogyan segíti elő az agyműködést:

  • Véd a stressz ellen, csakúgy, mint a fizikai és mentális fáradtság ellen

Egészségügyi előnyei

A szibériai ginseng hiánytünetei

Nincs ismert hiánytünete.

Felhasználási lehetőségek

Kutatások alapján a szibériai ginseng a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos:

  • Stressz
  • Fáradtság/gyengeség
  • Sugárfertőzés
  • Alzheimer kór
  • Krónikus fáradtság szindróma (CFS)
  • Megfázás
  • Torokgyulladás
  • Cukorbetegség
  • Fibromyalgia
  • Magas koleszterinszint
  • Fertőzések
  • Influenza
  • Lupus

Részletes ismertetés

További tudnivalók

Bár nem olyan ősi gyógynövény, a szibériai ginseng mégis közeli rokona a híres kínai gyógynövénynek, a panax ginsengnek. Sok hasonló tulajdonsága van, se általában azt tartják róla, hogy sokkal gyengébb, mint rokona, pedig a különbség korántsem ekkora nagy. Sokak számára ez a növény szimbolizálja az egészséget, erőt, és a hosszú életet. Adaptogénnek nevezik, ami lényegében annyit jelent, hogy segítheti a testet alkalmazkodásban, akármilyen behatás is érje. Így a szibériai ginsenget a történelem folyamán egyaránt használták energizálásra és vitalizálásra, valamint a megfázás és az influenza tüneteinek csökkentésére.

Energianövelés

Mivel a ginseng növeli az oxigénfelvételt, serkenti a keringést és a test vércukorszint szabályozó képességét is beállítja - ami az energiaszintet javítja -, a tudósok szerint segíthet növelni a fizikai és mentális teljesítményt, különösen intenzív edzés végzése esetén, valamint segíthet a sportolóknak abban, hogy hosszabban edzenek és gyorsabban regenerálódjanak. Mindazonáltal ez az adaptogén növény mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket teljesítménynövelőként. Igazság szerint a sportteljesítményre vonatkozó kutatások gyenge eredményeket hoztak, azt mutatva, hogy nincsen ilyen jellegű teljesítményfokozó hatása. Így aztán bár átsegíthet minket a stresszes időszakokon, nem ez a növény fogja teljesítményedet fellendíteni egy magasabb szintre.

Csökkenti a stresszt és javítja az immunrendszer működését

"Univerzális gyógyszerként" hosszú a lista, hogy mire is jó a ginseng, bár sok előnye immunrendszerre való jótékony hatásának, szabadgyökök ellen nyújtott védelmének, és főleg a stressz káros hatásainak csökkentésének tudható be.

Láthatjuk, hogy a ginseng növeli a test ellenállóképességét a stresszel szemben azzal, hogy egyensúlyba tartja a stresszhormonokat, és a mellékvesekéreg működését optimalizálja. Számos kutatás kimutatta, hogy a ginseng segít megbirkóznunk az extrém fizikai és mentális stresszel - az alanyok kevesebb fáradtságról és stresszről, valamint nagyobb energizáltságról és ellenállóképességről számoltak be. Gyenge stimuláló hatása ugyancsak csökkenti a fáradtságot. Ráadásul, a stresszel összefüggő betegségek előfordulásának valószínűségét is lecsökkenti.

A szibériai ginseng a sugárfertőzés okozta károsodások ellen is védelmet nyújthat. Mivel helyreállítja és megerősíti a szervezetet, ezzel a károsodott szöveteket is gyógyulásra bírja. Valójában nagy mennyiségben használták a Szovjetunióban a csernobili katasztrófa után - jó eredményekkel.

Következtetés

Ahogyan a ginseng népszerűsége nő, úgy a hatások listája is nyilván egyre bővül. Manapság szervezetünk számos stresszhatásnak, mérgeknek, szegényes tápláléknak, és egyéb veszélyeknek van kitéve. Így tehát nem meglepő, hogy valami olyasmit keresünk, ami segít egyensúlyban tartani magunkat, és ellenállóvá tesz a stresszel szemben. Egy biztos: manapság, az egészség és a teljesítmény javításának táplálkozáson keresztül történő megvalósításának trendje mellett nyilvánvaló, hogy sokat fogunk hallani még a gyógynövényekről, így a szibériai ginsengről is.

Felhasználási javaslatok

Mennyiség

Az általánosan javasolt napi mennyiség 300-500 mg között mozog kapszulázott formában, vagy napi 8-10 ml 2-3 adagra elosztva, ha oldatban fogyasztjuk. A szárított por alakból napi 2-3 gramm javasolt.

Azok a sportolók, akik az energia és az állóképesség növelése érdekében szedik, azok étkezés előtt fél órával 500mg-ot egyenek naponta 3 alkalommal; mindazonáltal a kutatások nem erősítették meg a szibériai ginseng ilyen irányú hatásosságát.

Időzítés

Étkezések előtt napi 2-3 alkalommal fogyasszuk.

A kutatók azt javasolják, hogy csak 6-8 hétig szedjünk szibériai ginsenget, majd tartsunk 1-2 hét szünetet, hogy megelőzzük a felhalmozódást a szervezetben - ez csökkenti hatásosságát. Stimuláló hatása miatt néhány kutató szerint nem szabad más stimulánsokkal, pl. a koffeinnel együtt szedni.

Megjegyzés

Mivel a ginseng iránt egyre nő az érdeklődés, ma már megtalálhatjuk rágóban, cukorkában, teában, de még üdítőkben is. Mindazonáltal sok ezek közül minimális mennyiséget - vagy még annyit sem - tartalmaz a ginsengből, de ha van is bennük, akkor az a panax ginseng szokott lenni, nem pedig szibériai ginseng.

A szibériai ginseng szinergistái

Nincs ismert szinergistája.

Biztonsági tudnivalók

Néhányan gyenge, rövid ideig tartó hasmenést tapasztalnak.

Nem ajánlott azoknak, akiknek magas a vérnyomásuk.

Nagy mennyiség fogyasztása esetén álmatlanságot okozhat, ha lefekvéshez közeli időpontban szedtük be.

A szibériai ginsenget lehet szedni terhesség és szoptatás ideje alatt. Mindazonáltal bizonyosodjunk meg róla, hogy amit szedünk, az szibériai ginseng - a többi ginsengfajta nem ajánlott terhesség és szoptatás idején.

Akik hipertenzióban (magas vérnyomás) szenvednek, azok annak figyelembe vételével állítsák be a napi adagot, hogy a szibériai ginseng megnövelheti a vérnyomást.

Gyógyszerek együtthatása a szibériai ginsenggel

Szedése ideje alatt ellenőrizzük az inzulin adagját is, mivel a szibériai ginseng növelheti a vércukor szintet.

A szibériai ginseng mérgező hatása

Nem dokumentáltak a helyes dózis fogyasztása esetén.

Tiltások és korlátozások

Nem dokumentáltak.

Irodalom

* Asano, K., et al., "Effect of Eleutherococcus senticosus Extract on Human Physical Working Capacity," Planta Med 3 (1986) : 175-7.

* Engels, H.J., and Wirth, J.C., "No Ergogenic Effects of Ginseng (Panax Ginseng C.A. Meyer) During Graded Maximal Aerobic Exercise," J Am Diet Assoc 97.10 (1997) : 1110-5.

* Morris, A.C., et al., "No Ergogenic Effect of Ginseng Ingestion," Int J Sport Nutr 6.3 (1996) : 263-71.

* Pieralisi, G., et al., "Effects of a Standardized Ginseng Extract Combined with Dimethylaminoethanol Bitartrate, Vitamins, Minerals, and Trace Elements on Physical Performance During Exercise," Clin Ther 13.3 (1991) : 373-82.

* Dowling, E.A., et al., "Effect of Eleutherococcus senticosus on Submaximal and Maximal Exercise Performance," Med Sci Sports Exer 28.4 (1996) : 482-9.


Kapcsolódó cikkek
Miért érdemes fogyasztani a ginszenget? Származik belőle előnyöm sportolóként? Vagy az átlagos életmódot folytatók is tudnak hasznot húzni a fogyasztásából?...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!