Szénhidrátok

A szénhidrátok szerepe a sportban

A szénhidrátok szolgáltatják szervezetünk számára a gyorsan mozgósítható energiát. Vannak gyors felszívódású, egyszerű szénhidrátok, és lassú felszívódású, összetett szénhidrátok. Mindkét típusnak megvan a maga helye és szerepe a sportolók életében. Míg a gyors szénhidrátokat - melyek főként cukrok, ill. speciális szénhidráttípusok - elsősorban edzés után javasoljuk, a lassú felszívódású szénhidrátok a nap bármely szakában hasznosak lehetnek számunkra. Ezeket többnyire szilárd táplálékokból tanácsos fedezni, azonban vannak speciális étrendkiegészítők is erre a célra.

Bővebb leírás a szénhidrátkészítményekről

Szénhidrát készítmények a webáruházban

Egyszerű szénhidrátok - avagy cukrok

Az egyszerű szénhidrátok gyorsan felszívódó szénhidrátok. Gyakorlatilag azonnali energia utánpótlást nyújtanak szervezetünk számára. Edzés után ezért kifejezetten előnyös a fogyasztásuk. Sokan tévesen edzés előtt is alkalmazzák őket, azzal a felkiáltással, hogy edzés közben sok energiájuk lesz. A gyorsan felszívódó szénhidrátok által okozott inzulinreakció miatt azonban ez hamar a visszájára fordulhat, és edzés végére vészesen leeshet a vércukorszint. Éppen ezért edzések előtt nem tanácsos gyors felszívódású, egyszerű szénhidrátokat fogyasztani. Lássuk, milyen egyszerű szénhidrátokat találhatsz meg a Shop kínálatában!

Szőlőcukor (dextróz, glükóz)

Az egyszerű szénhidrátok között ez szívódik fel a leggyorsabban. Fogyasztás után gyakorlatilag azonnal felszívódik, és gyors energia utánpótlást nyújt a szervezet számára. Hátránya, hogy mivel sok vizet vonz a gyomorba az ozmotikus tulajdonságai miatt, így kellemetlen puffadást is okozhat nagyobb mennyiségek fogyasztása esetén. Kifejezetten CSAK edzés után javasolt a használata.

Fruktóz (gyümölcscukor)

Diabetikus termékekben előszeretettel alkalmazzák, mivel nem dobálja az inzulinszintet, így cukorbetegek számára ez egy fogyasztható cukor. Azonban hajlamosak vagyunk elfeledkezni róla hogy grammonként ez is 4 kalóriát tartalmaz, ráadásul az után, hogy a máj eltárol belőle bizonyos mennyiséget, a többlet a zsírraktárakat fogja gazdagítani. Nem tölti az izmok glikogénraktárait, mint a szőlőcukor, és az inzulinérzékenységre sincs jó hatással. Így sportolók számára ez egy kevéssé javasolt szénhidrát

Maltodextrin

Itt egy kis csalás áldozata vagy, mert "papíron" ez egy összetett szénhidrát. Ennek ellenére azonban felszívódása csaknem olyan gyors, mint a szőlőcukoré. A gyomrot is hajlamos megterhelni nagyobb mennyiségek esetén. Viszont íztelen, ami annyiból előny, hogy nem lesz tőle ihatatlanul édes az edzés utáni fehérjeturmixod. Sokan lassú felszívódású szénhidrátként kezelik, azonban helyesebb a cukrokhoz hasonlóan kezelni.

Xilit (nyírfacukor)

A xilitnek megvan az a szenzációs tulajdonsága, hogy gyakorlatilag nem dobálja az inzulinszintet, emellett grammonként mindössze két kalóriát tartalmaz, tehát a hagyományos cukrokhoz képest feleannyit. Remekül használható diétás, egészséges ételek sütéséhez-főzéséhez. Édesítő ereje az asztali cukoréhoz hasonló.

Összetett szénhidrátok

Az összetett szénhidrátok valójában a glükóz polimerjei, amik hatékony szerepet játszanak a glikogén szintézisében (a glikogén komplex szénhidrát, melyet az izmok és a máj tárol mint energiatartalékot). A szervezet terheléskor (pl. intenzív edzés) először a táplálékból származó vércukrot hasznosítja. A hosszan tartó és intenzív edzés során a szervezet gyorsan elhasználja a vércukrot, így kénytelen az izmokban és a májban glikogén formában tartalékolt cukorhoz nyúlni. Ha még további energiára van szüksége a szervezetnek, elkezdi leépíteni, lebontani az izomszövetet alkotó fehérjéket, hogy energiához jusson. A komplex szénhidrátok kiváló forrásai az energiának, és megfelelő mennyiségben fogyasztva segítenek megelőzni az izomfehérje lebomlását, a fenti okokból kifolyólag. A tömegnövelő készítmények ideális esetben a gyors szénhidrátok mellett tartalmaznak ilyen összetett szénhidrátokat is, többnyire zabliszt vagy Waxy Maize, esetleg Palatinose formájában. Önálló kiegészítőként a leggyakrabban alkalmazott összetett szénhidrát a Waxy Maize, mely a hiedelmekkel ellentétben NEM egy gyorsan felszívódó szénhidrát.

Vitargo

A Vitargo külön említést érdemel. Bár összetett szénhidrát, mégis ez a leggyorsabban és legjobban felszívódó szénhidrátok egyike, mely ráadásul extra gyorsan ürül a gyomorból, így nem terheli azt le a szőlőcukorhoz hasonló módon. Emellett még annál is gyorsabban szívódik fel, így edzés után a lehető legtökéletesebb választást jelenti.

Izotóniás italporok

A szénhidrát-készítmények között vannak olyanok, melyek vitaminokat, ásványi anyag pótlást is tartalmaznak. Ezekre különösen nagy szükségük van azoknak, akik minden nap edzenek és az izzadással sok ásványi anyagot veszítenek. Többnyire gyors és lassabb szénhidrátokat együttesen tartalmaznak



Vissza a Vissza a szénhidrátok kategóriaoldal elejére!