Olajok, zsírok, mogyorókrémek

Olajok

A sütéshez, főzéshez használt zsiradékot, illetve olajat meg kell különböztetni a zsírbeviteltől. Sokan ezt nem teszik, vannak, akik például lenmagolajjal főznek, ami bizony hiba. A lenmagolaj és halolaj kitűnő zsírforrások, de nem főzésre, ellenben a kókuszsír tökéletes erre a célra!

Olajokról bővebben

Olaj készítmények webáruházunkban

Olajokról bővebben

Állandó dilemma a diétázóknak, de még a nemdiétázóknak is, hogy szabad-e olajat használni, és ha igen, milyet. A főzéshez használt zsiradék célja nem a zsírbevitel, hanem a letapadás gátlása. Azt gátolja meg, hogy az éppen sütéssel hőkezelt étel odatapadjon a fémfelülethez és ezáltal elégjen. Az olaj/zsír jellegzetessége az, hogy nem párolog el, magas hőn is folyékony állapotú marad.

A hőkezelés azonban nem éppen ártalmatlan folyamat: bomlástermékek keletkeznek, a zsírok szerkezete ún. transz-zsírokká alakul, amelyet fogjuk fel úgy, hogy minél tovább tart a folyamat, annál jobban tönkremegy az olaj. Hosszabb vagy többszöri sütés után a bomlástermékek mérgezőek, ez az olaj tehát nem alkalmas emberi fogyasztásra. Állatira sem. Persze ez nem mindenkit izgat, sajnos.

Melyik a jó olaj sütéshez, főzéshez?

A zsírforrásainkat hőkezelés nélkül, hidegen kell elfogyasztanunk, teljesen feleslegesen veszünk nagy telítetlenzsír-tartalmú, drága olajakat sütéshez. Az extra szűz olivaolaj és a lenmagolaj ugyanúgy tönkremennek a hő hatására, ha nem jobban. Semmivel sem jobbak ezek az olajak sütéshez, mint a mezei napraforgóolaj. Ezek az olajak kifejezetten rosszul tűrik a hőt, azonnal megindulnak benne az oxidációs folyamatok, ha hőhatásnak tesszük ki őket. Vannak azonban olyan zsírok, amelyek kifejezetten jók a főzéshez és a sütéshez. Ilyen például a kókuszolaj, pontosabban kókuszzsír.

Mi a kókuszzsír és mik az előnyei?

Délkelt-Ázsiában már régóta használják sütésre, főzésre és párolásra. Kb. 25 fokon olvad fel és magas hőállósága miatt sütésnél többször is felhasználható, így egyben gazdaságos is. Sütésnél elég egy mogyorónyi darabbal kikenni a serpenyőt, és nagyon szépen meg lehet benne sütni az ételt. Sokoldalúan használható termék, alkalmas sütemények, tészták elkészítéséhez is. Sütemények közül a kevert tészták, mint pl. a muffinok, lepények készítésénél helyettesítheti vele a vajat, margarint és az olajat.

Kiválóan alkalmas sütésre, mert összetevőinek köszönhetően nem marad kellemetlen szag utána és semmilyen mellékízt nem ad az ételnek. Teljes egészében növényi alapú zsiradék, amely jól emészthető és koleszterinmentes. Egészséges is, mert sütés közben nem szabadulnak fel benne káros anyagok, mint néhány egyéb zsiradékban. A szervezet nem tárolja el zsírként, azonnal elégeti és energiát állít elő belőle. Segíti a vitaminok, ásványi anyagok és zsírban oldódó tápanyagok felszívódását, ezért jótékony hatással van az egészségre.



Vissza az olajok kategóriaoldal elejére!