Glutamin készítmények

Glutamin

A glutamin egy aminosav. Az összes aminosav közül ez az, amelyik a legnagyobb koncentrációban van jelen az izmokban. Részben esszenciális, a szervezet elő tudja állítani, de stressz, edzés hatására a szervezet glutaminigénye a többszörösére nő és ezért pótlása különösen fontos.

Mi az előnye a glutaminnak?

Glutamin készítmények webáruházunkban

Mi az előnye a glutaminnak?

Az L-glutamine gyakorlatilag minden aminosav "anyjának" tekinthető. Tanulmányok azt bizonyítják, hogy a folyamatos glutaminkiegészítés magakadályozhatja az izomkárosodást, azaz hatékony antikatabolikus hatást idéz elő. További előnye, hogy képes különösen nagy mértékben növeli a test természetes hormonszintjét. Már két gramm szájon át beszedve is akár négyszeresére növelheti a hormonszintet.

Tény, hogy a testnek nagy szüksége van erre az aminosavra, már csak azért is, mert az izomszövetben ez található meg a legnagyobb koncentrációban, de szükség van glutaminra a helyes izom-anyagcsere miatt is. A vázizomzat sejtjeiben szabadon áramló aminosavak 60%-a glutaminból áll, tehát a 18-féle aminosavból csak ez az egy alkotja az izomszövet 60%-át! Segít fenntartani a sejtek sejtmembránon belüli vízellátását, azaz a már többször említett sejttérfogatot növeli. Ha csökken az izom glutaminszintje, akkor csökken a sejttérfogat is, tehát a glutaminhiány kétszeresen is izomleépítő állapot. Éppen ezért a glutaminkiegészítés elengedhetetlenül fontos.

Az L-glutamin használata

Ha komoly stressz éri a szervezetedet, edzéseket végzel vagy valamiért az immunrendszered gyengülés veszélyének van kitéve – megfázás, influenza – akkor mindenképpen javasolt a használata. Táplálékkiegészítőkben általában L-glutamine és L-glutamine pepid formában van jelen, ezek hatékonysága nem különbözik számottevően. Átlagosan 10-25 gramm glutaminra van szükség keményen edző sportolók részére, nagyobb mennyiségben inkább diétában, betegség esetén szükséges. Folyadékkal, lehetőleg szénhidrát és fehérje tartalmú itallal célszerű fogyasztani.

A glutaminnal egyetlen apró probléma van, ami nem igazi probléma, de bizonyos szempontból mégis. Az egészséges bélflóra egyik kulcs eleme, a vékonybél sejtjei elsődlegesen ezt az aminosavat használják az energiaigényük fedezésére. Ez pedig azt jelenti, hogy a szájon át bevitt glutaminnak egy jelentős része elhasználódik az emésztőrendszerben, ami ugyan jó hatással lesz annak működésére, ám az izmokhoz jóval kevesebb jut, mint szeretnénk. Ezért a hagyományos L-glutamine alkalmazása némileg gazdaságtalan, mindenképp érdemes egy olyan terméket választani, melynek elérhetősége az izmok számára jobb, mint a sima glutaminé.

Glutamin a diétában

Több szempontból is fontos, hogy diéta alatt használjunk glutamint. Ebben az időszakban a kalóriahiányos táplálkozás miatt meggyengül az immunrendszer, ennek erősítésére alkalmas a glutamine. A diéta során nagy a veszélye az izombontásnak is, a szervezetnek nincs miből energiát nyerni, ezért hajlamos az izomzatot felemészteni azért, hogy energiához jusson. Edzés után és napközben is érdemes néha glutamint fogyasztani ennek megelőzése érdekében.

Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy edzés után fogyasztva a glutamine képes a szénhidrátokat pótolni, azaz segít visszatölteni a glikogénraktárakat. Már 8-10 gramm is képes arra, hogy ezt a hatást előidézze. Akinek nem jelent gondot a fogyás, az használhat edzés után Vitargot erre a célra diétában is, ám akinek meggyűlik a baja a kilókkal, annak a glutamine remek alternatíva lehet az edzés utáni szénhidrátbevitel helyett.

A glutamin hatása

  • Növeli a fehérjeszintézist (vagyis a fehérje beépülését).
  • Hozzájárul az izomsejtek térfogatának növekedéséhez.
  • Csökkenti az izomleépülést.
  • Gyorsítja a regenerációt.
  • Erősíti az immunrendszert.

A glutamin esetleges mellékhatásai

Egészségügyi problémák, máj és vesebetegségek esetén, várandós vagy szoptató anyáknál, pszichés problémában szenvedőknél a L-glutamine alkalmazása csak orvosi javaslatra és kontroll mellett történhet.



Vissza a glutaminok elejére!