Étrendkiegészítőkről

 / 4.8
Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Étkezés | Nutrition

Az angol "nutrition" szónak nehéz megfelelő magyar fordítását találni. A "táplálkozástudomány" fedi talán a legjobban azt a széleskörű ismeretanyagot, amit ez a tudományág magában foglal. A modern embernek egyre jobban oda kell figyelnie a táplákozására. A felgyorsult, "nyugatias" életstílus nagy megterhelést jelent a mindennapi ember számára is, ha helyt akar állni a munkahelyén, a családban és önmaga előtt. A táplálkozás tudománya lassan kezd kilépni a sport világából, és elfoglalja méltó helyét a mindennapjainkban. Az itt közölt cikkek, írások jelntős része mégis a sportolók, még specifikusabban a testépítők étkezéséről, és étrendkiegészítéséről szólnak.

Étkezéssel kapcsolatos rovataink:

Az étrendkiegészítők nem gyógyszerek, nem rendelkeznek gyógyhatással, nem alkalmasak betegségek kezelésére sem megelőzésére. Az étrendkiegészítők csupán élelmiszerek, és semmiképpen nem helyettesítik a kiegyensúlyozott változatos étrendet. Kérjük a gyártók leírásainak és reklámjainak olvasásakor ezt vegyék figyelembe!

A fenti egy félig-meddig kötelező szöveg, amit minden étrendkiegészítő leírása mellé odaírunk (amerikában ez a szöveg a "these statements are not approved by the FDA..." kezdetű). Miért? Mert valóban magunkénak érezzük azt a célt, hogy az olvasók, a vásárlók ne legyenek a túlzó reklámok által félrevezetve. Az étrendkiegészítők "csupán" élelmiszerek. Nem fog szedésüktől senkinek a betegsége varázsütésre elmúlni, különösen nem egy komoly, krónikus betegség (pl. rák, ízületi gyulladás, keringési betegség). Az étrendkiegészítők (és a kiegészítés szó különösen aláhúzva és kiemelve) azonban segíthetnek a tünetek enyhítésében, gyorsíthatják bizonyos esetekben a tünetmentessé válást (természetesen orvosi felügyelet melletti gyógyszeres kezelés esetében), illetve a megelőzésben is fontos szerepük lehet. Az étrendkiegészítők ma már nem csak mikronutriensek: azaz vitaminok, ásványi anyagok és különféle (gyógy)növénykivonatok.

A sportolók, azon belül is különösen a testépítők, igazolták az elmúlt évtizedekben, hogy a minőségi makronutriens választásnak mekkora szerepe van egyfajta ideális testkompozíció elérésében. Elég csak a naturál (tiltott anabolikus szteroidokat, gyógyszereket NEM használó) testépítőket, vagy a férfi fotómodelleket, esetleg a tornászokat vagy a könnyűatlétákat megnézni. Egy arányos, izmos, szálkás, esztétikus testalkat elérésre lehetetlen a tudatos táplálkozás nélkül.

Tudatos táplálkozás márpedig nincs tervezett és naplózott étrend (diéta) nélkül. És ekkor lépnek a képbe a minőségi tápanyagok, amelyeknek bevitelében az étrendkiegészítők (fehérjeporok, szénhidrátok, tömegnövelők, ún. MRP-k, aminosavak és egyéb anyagok) segítenek. Az egészséges és céltudatos táplálkozás (a modern táplálkozás) egyik fontos eleme a kényelem. Mivel tudatosan kell táplálkoznunk, de senki nem akarja a fél napját a konyhában pepecselve tölteni minden nap - a kényelem elérését IS jelentik ezek a modern tápanyagok.


Kapcsolódó cikkek

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!

Kérdés
2017-12-10
Sziasztok.Arról érdeklődnék,hogy súlyzós edzés vége felé már picit fáradok és arra gondoltam ilyenkor megennék néhány szem szőlőcukrot,vajon segíteni fog az edzés végén egy kis energiát nyerni?

válasz
2017-12-11
Szia!

A szőlőcukor ugyan meglöki az inzulinod, lesz egy kis energia de gyorsan le is cseng.
Amino Charge-ot igyál meg az edzés fele körül és nem lesz fáradtság érzeted.
Kérdés
2017-11-27
Sziasztok!
A kapszulás vagy a por alakú étrendkiegészítők kímélik jobban máj működését? A
A máj regenerálódásához kell vagy lehet alkalmazni valami vitamint vagy étrendkiegészítőt?

válasz
2017-11-27
Szia!

A kapszula feloldódása utána az adott hatóanyag ugyan az lesz mint ha nem kapszulás lenne.
Szedhetsz májvédőt, de ha nem valami olyat fogyasztasz ami megterhelné a májadat akkor igazából felesleges.
Liver Aid pl.
Kérdés
2017-11-23
Sziasztok!
Érdeklődnék hogy tudnátok e nekem segíteni egy fontos dologban.A nagylányom kézilabdázik,a feleségem pedig postáskodik. A térd és a könyökizületeik recsegnek ,ropognak.Tudnátok e ajánlani valami kiegészítőt?
Köszönöm a választ!

válasz
2017-11-23
Szia!

Mindketten szedhetik ezt: Heavy Duty
Kérdés
2017-11-21
Sziasztok!
20 éves korom óta edzem,volt 3 év kihagyás(akkor inkább csak edzegettem).Kaja rendben heti egy csalós napom van de az sem össze vissza, de pl egy kebab vagy csülök pöri belefér.Tápkieget szedtem sokfélét tisztában vagyok velük és szedéssükkel.Az a szerencse ért, hogy kaptam egy rakat tápkieget amit be is akarok tolni.Itt a lista:kollagen,kreatin, No termék,BCAA,glutamin,magnesium,tribulus,triptofán, beta alanin,arginin,zöld tea,mutlivitamin,C-vitamin.Nos van egy kép a fejemben, hogy osszam el, de a ti véleményetek is érdekel.

válasz
2017-11-22
Szia!

kollagén: nap közben bármikor, éhgyomor
kreatin: A kreatin szedése builder-módra
magnesium, multivitamin, cvitamin, tribulus(kúraszerűen): nap közben bármikor, étkezés közben
zöld tea, : reggel vagy délelőtt
arginin: edzés előtt, lefekvéskor
nofokozó és béta-alanin: edzés előtt
bcaa: edzés közben 1adag
glutamin: edzés közben vagy edzés után 10 gramm
triptofán: elalvás előtt, este

az adagok mehetnek nyugodtan úgy, ahogy a dobozra rá van írva.
Kérdés
2017-09-19
Heló én azt szertém kérdezni hogy rendesen étkezem. edzem stb, és igazán szeretnék nagyobb látványosabb tömeget szerezni , de nem kövér lenni akkor mit ajánlotok mit szedjek? Jumbo az az okés abból kb 4 kg havonta és a többí? mi legyen amit rendeljek tőletek? ?mit ajánlotok még ?

válasz
2017-09-19
Szia! Ugye a multivitamin alap, pl. Multi-Pro Plus ?

Ha rendben van a kaja/edzés és nem vagy hízásra túlzottan hajlamos, akkor nem kell amiatt aggódnod, hogy kövér leszel. Mehet a mellé plusz kreatin, napi 2*5 g (Creatine Monohydrate F2 ), valamint napi legalább 10 g glutamin (L-Glutamine ) a regeneráció miatt (is). Edzés közben pedig mehet a bcaa (BCAA-Xpress ) a vizedbe keverve.

Érdemes még próbálkozni a HMB-vel is (Mega HMB ), hosszútávon -hónapok alatt- fejti ki a hatását, de elég hatékonyan támogatja a zsírmentes izomtömeg gyarapodását.
Kérdés
2017-08-15
Udv. Nekem csak egy olyan kerdesem lene, hogy mi a kulombseg a piros es a kek dobozos protein kozt?:) Mivel szedtem mar a 100% white protein piros dobozosat, es elofordult hogy fajt a hasam tole. Esetleg a keket kelene innom, vagy a Zerot?:S
Elore is koszonom erre a " buta " kerdesre a valaszt :D

válasz
2017-08-16
Szia!

Két alapvető különbség van a kettő között:
1.: A piros változat tartalmaz némi tejsavó izolátumot, aminek köszönhetően egy picivel gyorsabban szívódik, mint a kék.
2.: Szintén a piros mellett szól az, hogy tartalmaz némi emésztőenzimet is, így könnyebb az emésztése.

Persze még így is előfordulhat, hogy problémákat okoz: mivel nem laktóz mentes egyik se.
Ha esetleg laktóz érzékeny vagy akkor Iso Whey Zero
Kérdés
2017-07-24
Szia! Sokat olvastam a szójatermékekkel kapcsolatban, főleg az ösztrogenikus hatásáról. Engem az érdekelne, mert sehol nem találtam konkrét választ, hogy a szójalecitin is tartalmaz fitoösztrogéneket? Kell ilyesmitől tartani? Előre is köszönöm a választ!

válasz
2017-07-27
Szia!

Nem kell tartani tőle: sima szójánál is jópár kilóval meg kéne ahhoz enni naponta, hosszabb távon, hogy bajod lehessen.
Kérdés
2017-04-04
Szia! Nekem kicsit összetettebb kérdésem lenne, bocsi ha hosszú!
Szóval kb. 1 hónapja diétázom, ebben minden estére 30 g tejsavófehérje van.
Szeretnék elkezdeni edzeni, súlyzós edzést is és kardiót is. Ezekben az esetekben mikor érdemes fehérjét inni? Edzés előtt vagy után? Mennyivel előtte vagy utána? És hány g-ot? Nem lesz sok ha a vacsi is ugye fehérje? Valamint pihenőnapon kell-e külön még fehérje vagy akkor jó ami a vacsira van? Bcaa-t érdemes-e elkezdeni, ha igen azt mikor, mennyit? Bocsi ha hülyeségnek hangzik, nagyon kezdő vagyok a témában. :) Ja még egy kérdés: az edzéseket az étkezéshez képest mikorra tegyem, mennyivel előtte vagy utána?

válasz
2017-04-17
Szia!

Ha most kezded, akkor a BCAA felejtős. Egy jó multivitaminnal kéne kezdened, az a legfontosabb: Mega Daily One Plus például egy tökéletes megoldás.
A fehérjét edzés után kb. azonnal mindenképpen időzítsd be, rá 1 órára mehet is egy szilárd kaja. Ha ez a lefekvés előtti kajád lesz, akkor nem kell túl sok szénhidrátot bevinned, az esti turmixot pedig tedd inkább reggelre.
Kérdés
2017-03-27
Üdv! Azzal a kérdéssel fordulok hozzátok, hogy: edzés után vagy pihenőnapon is ha megiszom a zöld jumbo 220 grammos adagomat fél óra múlva nagyon álmos, fáradt leszek, ami kb 2 órán keresztül tart. Érdekelne vajon mi okozhatja? A választ előre is köszönom!

válasz
2017-03-28
Szia!

Valószínűleg a nagy mennyiségű szénhidrát álmosít be. Próbálj meg fele akkora adagot meginni.