Étrendkiegészítőkről

 / 4.8
Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Étkezés | Nutrition

Az angol "nutrition" szónak nehéz megfelelő magyar fordítását találni. A "táplálkozástudomány" fedi talán a legjobban azt a széleskörű ismeretanyagot, amit ez a tudományág magában foglal. A modern embernek egyre jobban oda kell figyelnie a táplákozására. A felgyorsult, "nyugatias" életstílus nagy megterhelést jelent a mindennapi ember számára is, ha helyt akar állni a munkahelyén, a családban és önmaga előtt. A táplálkozás tudománya lassan kezd kilépni a sport világából, és elfoglalja méltó helyét a mindennapjainkban. Az itt közölt cikkek, írások jelntős része mégis a sportolók, még specifikusabban a testépítők étkezéséről, és étrendkiegészítéséről szólnak.

Étkezéssel kapcsolatos rovataink:

Az étrendkiegészítők nem gyógyszerek, nem rendelkeznek gyógyhatással, nem alkalmasak betegségek kezelésére sem megelőzésére. Az étrendkiegészítők csupán élelmiszerek, és semmiképpen nem helyettesítik a kiegyensúlyozott változatos étrendet. Kérjük a gyártók leírásainak és reklámjainak olvasásakor ezt vegyék figyelembe!

A fenti egy félig-meddig kötelező szöveg, amit minden étrendkiegészítő leírása mellé odaírunk (amerikában ez a szöveg a "these statements are not approved by the FDA..." kezdetű). Miért? Mert valóban magunkénak érezzük azt a célt, hogy az olvasók, a vásárlók ne legyenek a túlzó reklámok által félrevezetve. Az étrendkiegészítők "csupán" élelmiszerek. Nem fog szedésüktől senkinek a betegsége varázsütésre elmúlni, különösen nem egy komoly, krónikus betegség (pl. rák, ízületi gyulladás, keringési betegség). Az étrendkiegészítők (és a kiegészítés szó különösen aláhúzva és kiemelve) azonban segíthetnek a tünetek enyhítésében, gyorsíthatják bizonyos esetekben a tünetmentessé válást (természetesen orvosi felügyelet melletti gyógyszeres kezelés esetében), illetve a megelőzésben is fontos szerepük lehet. Az étrendkiegészítők ma már nem csak mikronutriensek: azaz vitaminok, ásványi anyagok és különféle (gyógy)növénykivonatok.

A sportolók, azon belül is különösen a testépítők, igazolták az elmúlt évtizedekben, hogy a minőségi makronutriens választásnak mekkora szerepe van egyfajta ideális testkompozíció elérésében. Elég csak a naturál (tiltott anabolikus szteroidokat, gyógyszereket NEM használó) testépítőket, vagy a férfi fotómodelleket, esetleg a tornászokat vagy a könnyűatlétákat megnézni. Egy arányos, izmos, szálkás, esztétikus testalkat elérésre lehetetlen a tudatos táplálkozás nélkül.

Tudatos táplálkozás márpedig nincs tervezett és naplózott étrend (diéta) nélkül. És ekkor lépnek a képbe a minőségi tápanyagok, amelyeknek bevitelében az étrendkiegészítők (fehérjeporok, szénhidrátok, tömegnövelők, ún. MRP-k, aminosavak és egyéb anyagok) segítenek. Az egészséges és céltudatos táplálkozás (a modern táplálkozás) egyik fontos eleme a kényelem. Mivel tudatosan kell táplálkoznunk, de senki nem akarja a fél napját a konyhában pepecselve tölteni minden nap - a kényelem elérését IS jelentik ezek a modern tápanyagok.


Kapcsolódó cikkek

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!

Kérdés
2017-04-04
Szia! Nekem kicsit összetettebb kérdésem lenne, bocsi ha hosszú!
Szóval kb. 1 hónapja diétázom, ebben minden estére 30 g tejsavófehérje van.
Szeretnék elkezdeni edzeni, súlyzós edzést is és kardiót is. Ezekben az esetekben mikor érdemes fehérjét inni? Edzés előtt vagy után? Mennyivel előtte vagy utána? És hány g-ot? Nem lesz sok ha a vacsi is ugye fehérje? Valamint pihenőnapon kell-e külön még fehérje vagy akkor jó ami a vacsira van? Bcaa-t érdemes-e elkezdeni, ha igen azt mikor, mennyit? Bocsi ha hülyeségnek hangzik, nagyon kezdő vagyok a témában. :) Ja még egy kérdés: az edzéseket az étkezéshez képest mikorra tegyem, mennyivel előtte vagy utána?

válasz
2017-04-17
Szia!

Ha most kezded, akkor a BCAA felejtős. Egy jó multivitaminnal kéne kezdened, az a legfontosabb: Mega Daily One Plus például egy tökéletes megoldás.
A fehérjét edzés után kb. azonnal mindenképpen időzítsd be, rá 1 órára mehet is egy szilárd kaja. Ha ez a lefekvés előtti kajád lesz, akkor nem kell túl sok szénhidrátot bevinned, az esti turmixot pedig tedd inkább reggelre.
Kérdés
2017-03-27
Üdv! Azzal a kérdéssel fordulok hozzátok, hogy: edzés után vagy pihenőnapon is ha megiszom a zöld jumbo 220 grammos adagomat fél óra múlva nagyon álmos, fáradt leszek, ami kb 2 órán keresztül tart. Érdekelne vajon mi okozhatja? A választ előre is köszönom!

válasz
2017-03-28
Szia!

Valószínűleg a nagy mennyiségű szénhidrát álmosít be. Próbálj meg fele akkora adagot meginni.