C-vitamin (aszkorbinsav)

C-vitamin (aszkorbinsav)

A C-vitamin, vagy más néven aszkorbinsav elsődleges szerepet játszik a sejtek, az íny, a csontok és a fogak egészsége szempontjából, alapvető fontosságú kollagének létrehozásában. Az általunk forgalmazott készítményekben a C-vitamin 100% természetes forrásból (általában csipkebogyóból) származik. A C-vitamin segíti az izmok lebontásában és a rákos sejtburjánzások kialakulásában szerepet játszó káros szabad gyökök semlegesítését.

C-vitamin hatása

C-vitamin (aszkorbinsav) készítmények webáruházunkban

A C-vitamin hatása

A C-vitamin bizonyítottan erősíti az immunrendszer működését betegségek, és megnövekedett stressz esetében egyaránt. A gyulladások mellett az ízületekre is kedvező a C-vitamin hatása. Nem csak betegségkor, hanem az edzések alatt keletkező gyulladásokra is csökkentő hatása van, gyorsítja a kötőszövet újraépülését, részt vesz a csont-, a kollagén- és a porcképzésben, valamint a mellékvesekéreg-hormonok szintézisében. A C-vitamin használatával csökken a vér koleszterinszintje, védelmet ad a rákkeltő anyagokkal szemben és fokozza, helyreállítja a fizikai teljesítőképességet. Megterheléskor nő a szervezet igénye rá, ezért a sportolóknak főleg verseny előtt növelniük kell a bevitelét.

A vízben oldódó vitaminok csoportjába tartozik, így néhány órával a bevétel után jelentősen csökken a C-vitamin hatása - fokozott fizikai igénybevétel, edzés esetén ki is ürül a szervezetből. Szerencsére ma már léteznek folyamatos felszívódású készítmények is, amik azért hasznosak mert így a C-vitamin állandóan jelen van szervezetünkben és folyamatosan fejti ki jótékony hatását. A legtöbb állat szintetizálni tudja a saját vitaminszükségletét, az ember azonban étrendi forrásokra van utalva.

Természetes C-vitamin készítmények

A magyarok joggal büszkék arra, hogy a C-vitamint Szent-Györgyi Albert adta a világnak. Először neki sikerült kivonnia paprikából, s ezért a nagyszerű felfedezéséért Nobel-díjat kapott. A zöldségfélékben, a citrusfélékben is van ebből a vitaminból, de a legjobb természetes forrása a csipkebogyó. Az igazán jó minőségű C-vitamint elsősorban csipkebogyóból vonják ki, mert abban együtt található az aszkorbinsav hatását erősítő bioflavonoidokkal. A természetes C-vitaminban az aszkorbinsav poliaszkorbát, többszörösen összetett formában fordul elő, aminek a hatása sokkal tartósabb, mint az egyszerű, szintetikus aszkorbinsavé.

Az aszkorbinsav az első számú betegségmegelőző vitamin. Sportolóknak nélkülözhetetlen, mert enélkül a sérülésveszély megnő, valamint csökken a regenerálódó képesség. Nagyobb mennyiségben történő használata különösen dohányosoknak fontos, mert a dohányzás megköti a bevitt aszkorbinsav nagy részét. A C-vitamin felszívódását segítik az úgynevezett bioflavonoidok, éppen ezért elengedhetetlen a természetes alapanyagokból készült, komplex termékek használata. Érdemes vassal együtt használni, mert segítik egymás felszívódását és hasznosulását a szervezetben.

A C-vitamin felszívódása és a bioflavonoidok

Bioflavonoidokkal jelentősen javul a C-vitamin felszívódása a szervezetben. Az emberi szervezet nem képes előállítani a bioflavonoidokat, így azokat a táplálékkal kell felvenni. Ezt a vegyületcsoportot gyakran használják sportsérülések esetén, mert enyhíti a fájdalmat, az ütés hatását, mérsékli a vérzést és C-vitaminnal együttműködve a bioflavonoidok őrzik és védik a kapillárisok belső szerkezetét, de gyakran alkalmazzák őket herpesz kezelésére is. Baktériumellenes és keringésserkentő hatásuk is van, segítik az epetermelést, csökkentik a koleszterinszintet és megelőzik a hályog kialakulását.

A bioflavonoidok közé tartozó kvercetin, amelyet zöld és kék algából vonnak ki, hatásosan csökkenti az asztma és az allergia tüneteit. A bioflavonoidok természetes forrásai: a citrusfélék fehér héja, a paprika, a hajdina és a fekete ribizli. Kisebb mennyiségben megtalálhatók a sárgabarackban, a cseresznyében, a szőlőben, a szilvában és á csipkebogyóban is.

Napi C-vitamin szükséglet

A napi C-vitamin hivatalosan ajánlott napi adagja mindössze 60mg. Ez olyan kevés, hogy jóformán még az emésztőrendszeren sem jut át. Sajnos a gyógyszer-lobbi olyan erős elnyomást gyakorol erre az egyszerű és olcsó, mégis mérhetetlenül hatékony anyagra, hogy azt elképzelni is nehéz. Az aszkorbinsav számos naturopraktor orvosi kutatás szerint mindennapos használatban 1000-3000 mg-os napi adagban biztonságosan használható, és IGEN, csak ekkora adagban fejti ki a pozitív hatásait. Egyes betegségekben a terápiás adagja eléri az 5-10.000 mg-ot is (Chron betegség, Colitis, AIDS, rákos betegségek, stb.).

Lázas betegségek esetén nő a napi C-vitamin szükséglet, de több C-vitamint igényelnek az idősebb emberek és a dohányosok is, minden cigaretta elszívása 25-150 mg C-vitamint tesz tönkre. Az egyszerű szénhidrátok a fehér vérsejtek működését akár 6 órán át is 50%-al lecsökkenthetik. Ezért ajánlott a cukrost tea, a méz kerülése a meghűléses betegségek első 2-3 napjában. Ilyenkor a legjobb egy szénhidrátböjtöt tartani, esetleg egy kis extra fehérjét bevinni, mert ezzel segítjük a legjobban az immunrendszerünket.

A C vitamin hiánytünetei

Köztudott, hogy a C vitamin hiánya skorbutot okoz, rendszeres használata viszont erősíti az immunrendszert, fokozza az ellenálló képességet a fertőző (főleg a meghűléses) betegségekkel szemben. Sok enzimet aktivál, az egész testre és a mentális egészségre is kihat a hiánya. A C vitamin hiánytünetei közé tartozhat a sebgyógyulás lassulása, a sejtek regenerálódásának elhúzódása, az izomgyengeség, fáradság, a különböző fekélyek és bizonyos bőrbetegségek is.

Melyek a legjobb C vitamin termékek?

Aszkorbinsav a legtöbb multivitaminban megtalálható, különböző formában. A legjobb C vitamin termékek bioflavonoidokat, heszperidint és rutint is tartalmaznak, ilyenek a C-komplexek, amelyek elősegítik a C vitamin felszívódását. A acerola (nyírfa) terméséből is kiváló minőségű C-komplex nyerhető. Akinek a gyomra érzékeny az aszkorbinsavra, használhat kálcium-aszkorbát formában előállított C vitamin terméket is (gyomorkímélő). A nálunk kapható C vitamin termékek között van kapszulás C vitamin és por állagú C vitamin termék is.

Miben segít a C vitamin?

  • Gyógyítja a sebeket, az égési sérüléseket és a vérző fogínyt.
  • Segíti a húgyúti fertőzések kezelésére adott gyógyszerek hatékonyságát.
  • Meggyorsítja a műtét utáni sebgyógyulást, hegképződést.
  • Elősegíti a vér koleszterinszintjének csökkenését.
  • Segít megelőzni különböző típusú vírus- és baktériumfertőséseket, és általában fokozza az immunrendszer működését.
  • Védelmet nyújt a rákkeltő anyagok (szabad gyökök) hatása ellen.
  • Segít megakadályozni a rákkeltő anyagok (nitrozaminok) képződését.
  • Segít a normális anyagcser fenntartásában.
  • A C vitamin csökkenti a vénás vérrögök gyakoriságát.
  • Segít a nátha megelőzésében és kelezésében.
  • Mérsékli sok allergiát előidéző anyag hatását.
  • Megakadályozza a skorbut kialakulását.

A Nobel-díjas Linus Pauling, neves biokémikus úgy vélekedett, hogy a C vitamin az egyszerű megfázástól a rákig számos betegség ellenszere lehet.

A C vitamin szedése és tárolása

Nem ajánlatos egyszerű cukrokkal szedni, mert azok gátolják a C vitamin felszívódását, ilyen például a méz is. Az egyszerű cukrok versenyeznek a C vitaminnal a szállítórendszereken. Mint a vitaminok általában, a C vitamin is bomlásra hajlamos, érzékeny a fényre, hőre, páratartalomra, több dologra figyelemmel kell lenni a tárolásánál. Az aszkorbinsav klasszikus adagja egy -két gramm, a könnyebb adagolás miatt érdemes kapszulás C-vitamin kiegészítőt választani.

Tanácsok az aszkorbinsav szedéséhez

  • A C-vitamin 2-3 óra alatt kiürül a szervezetből. Célszerű a folyamatos felszívódású (késleltetett hatású - time release) változatokat választani.
  • Nagy adagok megváltoztathatják a laboratóriumi eredményeket, ezért tájékoztassa kezelőorvosát ha nagy adag C-vitamint fogyaszt. (Klünösen azok a cukorbetegek, akiknek a vizeletéből végeznek cukorvizsgálatot.)
  • Aki naponta több mint 750 mg aszkorbinsavat szed, annak magnéziumkiegészítés is ajánlott. Ez hatékony ellenszere a vesekő-képződésnek.
  • A szén-monoxid tönkreteszi a C-vitamint, így a nagyvárosokban élők növeljék aszkorbinsav felvételüket.
  • Több C-vitaminra van szüksége, ha fogamzásgátló tablettát szed.
  • A maximális hatás elérése érdekében a C-vitamint érdemes bioflavonoidokkal, kálciummal és magnéziummal is kiegészíteni.
  • Növelje C-vitamin adagját ja acetil-szalicilsavat (Aspirin) szed, mert az háromszorosára gyorsítja a vitamin kiürülését a szervezetből.
  • A ginseng-et célszerű 3 órával a C-vitamin bevétele vagy a C-vitaminban gazdag élelmiszerek elfogyasztása előtt vagy után beszedni, ez növeli a hatását.

Káros-e a C-vitamin?

Az aszkorbinsav egy vízben oldódó vitamin, a zsíroldékony vitaminokkal szemben nem tárolódik a zsírszövetben, hanem a fölösleges mennyiség a vizelettel távozik, így nem lehet túladagolni. Nagy mennyiségű aszkorbinsav bevitele oxálsav- és húgysavkövek kiválását idézheti elő a húgyutakban, bár ezt magnéziummal, B6-vitaminnal és elegendő víz fogyasztásával el lehet kerülni. A C-vitamin tehát nem káros, de a napi 10 g-ot meghaladó mennyiségek fogyasztása kellemetlen mellékhatásokkal járhat: hasmenés, nagyfokú vizelés és bőrkiütés, tökéletlen veseműködés esetén okozhat vesekövet, ezért az oxalátkőre hajlamosak kérjék ki kezelőorvosuk tanácsát!

Természetes C-vitamin források

Természetes C-vitamin források közé tartoznak a citrusfélék gyümölcsei, a bogyós termések, az zöld és leveles főzelékfélék, a paradicsom, a paprika, a kelvirág, a burgonya és az édesburgonya.



Vissza a C-vitamin kategória elejére!