Az ember étlen hetekig, szomjan másfél napig bírja

 / 5.0
Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Az étkezésről gyakran és sokat szoktunk beszélni, de a folyadék pótlása legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint az étkezés. Hiába eszed meg a napi csirkerizsedet, ha nem iszol eleget: ha dehidratált állapotban vagy, az nemhogy az izomnövekedést, de az alapvető életfunkciókat is hátrányosan befolyásolja.


A víz élettani szerepe

A felnőtt emberi szervezet számára napi minimum 2 – 2,5 liter a folyadékszükséglet (ez a mennyiség a nyári melegben nyilván még nagyobb - a szerk.). A víz szervezetünk legfontosabb alkotóeleme, aránya azonban az életkor előrehaladtával csökken. Míg a csecsemő szervezete 80 %, a felnőtt emberé 72 %, addig az idősek szervezete már csak 50 % vizet tartalmaz. A szervezetben lévő víz biztosítja a vérkeringést, szabályozza a vérnyomást, lehetővé teszi a tápanyagok oldását, felszívódását és szállítását, befolyásolja a vér összetételét, hőszabályozó szerepével biztosítja a szervezet közel állandó belső hőmérsékletét, eltávolítja az anyagcsere során keletkezett felesleges termékeket, rugalmassá teszi az izületeket a csontok összekapcsolásához, és végül víz alkotja a legfontosabb szerveinket védő rugalmas burkot. A veséken naponta kb. 180 l testnedv folyik át. Az agynak 78%-a, a vér 86%-a, a szív 77%-a, a máj 84%-a, az izmok 70%-a víz.

Hol van a testben ennyi víz?

A víz nagy része a szervezeten belül a sejtekben található, a sejten kívüli mennyiség pedig a nyálkahártyában, a különböző testváladékokban – például a nyálban, az emésztőnedvekben, a vizeletben, a könnyben vagy az izzadságban – és a vérben.

Mennyi az ember folyadékszükséglete?

Mennyi az ember folyadékszükséglete?

Egy ember évente több mint 1000 liter folyadékot iszik. Az elfogyasztott víz az emésztőrendszerből felszívódik a vérbe, majd az egész szervezetben szétáramlik és a különböző szervekben,szövetekben átmenetileg tárolódik, ahol leadja a benne oldott anyagokat, és egyúttal felveszi és továbbviszi az anyagcseretermékeket, ezzel méregtelenítve a szervezetet. A napi vízfelvétel és vízleadás állandó egyensúlyban van, melynek eredményeként a test folyadékmennyisége szűk határok (kb. 500 ml) között ingadozik. A szervezet állandóan üríti a folyadékot, melynek összmennyisége normális hőmérséklet mellett, megerőltetés nélkül napi 2,5 liter.Kánikulában vagy sportolás közben azonban ez akár 4-5 liter is lehet. Az elvesztett folyadékot – amely vizelet (1300 ml), széklet (150 ml), verejtékezés (500 ml) és légzés (450 ml) útján távozik szervezetünkből, folyamatosan pótolnunk kell. Normális körülmények között testünk szomjúságérzettel jelzi, mikor van szüksége folyadékpótlásra. De ne várjuk meg míg a szervezet szomjúságot jelez, gondoskodjunk rendszeres folyadékfelvételről. A szükséges folyadékmennyiséget italok és táplálékok formájában vesszük magunkhoz. A folyadékbevitel kb. 70 % ivóvízből, üdítőkből, gyümölcsléből, teából, kávéból, levesekből, tejből, sörből és egyéb alkoholos italokból, kb. 20 %-a gyümölcsökből és zöldségekből származik, míg a maradék kb. 10 % kenyérrel,hússal, tojással, hüvelyesekkel kerül a szervezetbe (Nyilván ezek átlagos értékek, hiszen nem mindenki iszik pl alkoholt, és/vagy tejet - a szerk).

A vízhiány alapvetően rossz állapot, melyre a szervezet az alábbi módon reagál:

0,5-1 % – szomjúságérzet jelentkezik,
3 % – növekedik a szomjúságérzet, csökken a nyálelválasztás,
5 % – élénkül a szívverés, fáradság, gyengeségérzet jelentkezik,
10 % – testműködés, szellemi tevékenység zavara áll fenn,
15-20 % – bekövetkezik a halál.

Általában kényesek vagyunk az elfogyasztott ételek minőségére, de sokan elfelejtjük az egészséges élethez szükséges legfontosabb összetevőt, a tiszta ivóvizet. Pasteur azt találta kutatásai során, hogy a betegségek 95%-ának a forrása a víz, amit megiszunk.

A víz élettani szerepe

  • A víz mennyisége lehetővé teszi a vérkeringést.
  • Fontos szerepet játszik a vér összetételében.
  • Részt vesz a tápanyagok és az oxigén szállításában.
  • Hozzájárul a salakanyagok és a gázok oldásához.
  • Befolyásolja a testhőmérsékletet.
  • Alakítja a sav–bázis egyensúlyt.
1 lit. 
 / 4.9
 
4 900 Ft

Hogyan veszíthetsz belőle?

Vizet veszítesz emésztéskor és a vizelet távozásakor. Nyáron, amikor mindenki izzad, rengeteg folyadék, ásványi só, és vitamin távozik testedből. Legfontosabb az edzés közben vesztett folyadékpótlás, megfelelő minőségű és összetételű sportitallal. Ha eleget iszol, folyadékháztartásod egyensúlyban marad. Az azonban mindenben meglátszik, ha nem iszol tudatosan eleget. Könnyebben elfáradsz, esetleg szédülsz, émelyegsz, fokozódhat a savtermelésed, nem tudsz kellőképpen koncentrálni, romolhat a munkabírásod, sőt még az is előfordulhat, hogy ingerültebb leszel, vagy rosszul alszol.

Mennyit és mit?

Nagyon jó volna, ha naponta meginnál legalább két liter, lehetőleg szénsavmentes ásványvizet. Mert nem mindegy mit iszol. A víznél jobbat még nem találtak ki a napi folyadékpótlásra. Az edzés közben elfogyasztott folyadék már más téma - erről többek között itt is olvashatsz!

Forrás: sportvilag.net


Kapcsolódó cikkek
Michl Gábor PhD orvos-biológus rovata 1. FOLYADÉKTEREINK Szervezetünknek kb. hatvan százaléka víz, tehát egy 80 kg-os személy teste mintegy 48 kg, vagy másk...
Az elveszített ásványi anyagokat, nyomelemeket és vitaminokat főleg a táplálkozásból kell kinyerned, ezért a megfelelő összetételű folyadékpótlás mellett a vált...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!

Kérdés
2017-11-26
Sziasztok!
Nekem az lenne a kérdésem, hogy a %-ok azok mik? Hogyan kell érteni?

válasz
2017-11-27
Szia

A 0% az az amikor nem vagyok szomjas: teljesen jó a hidratáltságod.
Ha innen elkezd csökkenni: 0,5-1 % – szomjúságérzet jelentkezik stb ahogy a cikkben van.