Ásványi anyagok

Ásványi anyagok

Az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek a szervezet számára. Táplálkozással sajnos nem jut a szervezetünk elegendő mennyiségben ezekhez a létfontosságú anyagokhoz. Ásványi anyagok nélkül a vitaminok nem tudnak beépülni, ezért semmilyen jótékony hatásuk nem érvényesülhet. Ha tehát bármely okból hiányoznak étrendünkből, komoly zavar keletkezhet testünk egészséges működésében, ilyenkor táplálék-kiegészítők formájában pótlásra van szükség.

Bővebben >>>

Ásványi anyagok webáruházunkban

Bővebben az ásványi anyagokról

Ásványi anyagok nélkülözhetetlenek a szervezet egészséges működésének szempontjából, a vitaminok beépülése sem történik meg az ásványi anyagok megléte nélkül. Azokat az elemeket, melyek a test tömegének 0,005%-nál nagyobb mennyiségben fordulnak elő a szervezetben, makroelemeknek, amelyek pedig ennél kisebb mértékben vannak jelen, mikroelemeknek nevezzük. Az ásványi anyagok az anyagcsere szinte minden részében fontos szerepet töltenek be, egy-egy ásványi anyag több funkciót is ellát a szervezet zavartalan működésében. Az ásványi anyagok összességükben, a szervezetünk 4-5%-át teszik ki, legnagyobb részük a csontokban található. Pótlásik azért is nagyon fontos, mert szervezetünk nem képes előállítani őket, csak külső forrásból, a táplálékból tudjuk bevinni a szükséges mennyiséget.

Ásványi anyag szükséglet

Az egészség fenntartásához minden tápanyagra, így az ásványi anyagokra is meghatározott mennyiségben van szükségünk. A makroelemek esetében szervezetünk számára naponta néhány száz milligramm vagy néhány gramm szükséges, mikroelemekből viszont a napi szükséglet csak néhány milligramm vagy még ennél is kevesebb. A napi ásványi anyag szükségletet több tényező is befolyásolja, többek között az életkor, az egészségi állapot, napi fizikai terhelés és a nem is. Aktívan sportolóknak kiemelten fontos ügyelniük a megfelelő ásványi anyag bevitelére, mivel extra terhelésnek teszik ki a szervezetüket és az jelentősen megnöveli az ásványi anyag szükségletüket.

Ásványi anyagok hiánya

A Nemzetközi Egészségügyi Szervezet egy tanulmányában már régen rámutatott, hogy Közép-Kelet Európában az ásványi anyag alultápláltság vészesebb méreteket öltött, mint a vitaminhiány. Sajnos a műtrágyázás elterjedésével a növények ásványi anyag tartalma nagy mértékben lecsökkent, amit ráadásul a zöldségek és gyümölcsök feldolgozásával tovább csökkentünk. Egyes ásványi anyagokból a szervezet nagyobb mennyiséget igényel, ilyen a kalcium, a magnézium, a foszfor, a kálium, valamint a kloridok. Más ásványi anyagokból naponta mindössze néhány ezred vagy milliomod grammnyit használ fel testünk, ezek az úgynevezett nyomelemek, azonban nem kevésbé fontosak egészségünk megtartásához. Ezt az együttműködés jelensége magyarázza meg, vagyis az a körülmény, hogy az ásványi anyagok, illetve nyomelemek számos összetett kémiai reakcióban együttesen vesznek részt és erősítik egymás hatását. Tehát, ha csupán egyetlen egy is hiányzik közülük, akkor a többi sem tudja megfelelően betölteni feladatát.

Egyes ásványi anyagok hatása

  • A kálcium és a magnézium felelősek a csontok és fogak egészséges fejlődéséért, a szív és az érrendszer működéséért. A kálcium segíti a vas felszívódását.
  • A cink az enzimek egyik fontos alkotóeleme, a fehérjeszintézisben és a metabolizmusban ugyanolyan fontos szerepet játszik, mint az immunrendszer működésében.
  • A vas a vörös vérsejtek, az izmok és az enzimek egyik fontos alkotóeleme. Tőle függ a B-vitaminok felszívódása, melyek a szervezet oxigén ellátását segítik.
  • A kálium és a nátrium együttesen szabályozzák a szervezet vízháztartását, összehangolják az izomműködést, szerepet játszanak a szívizom optimális működésében, de hatásuk van az idegrendszer működésére is.
  • A szelén csökkenti a sejtek öregedésének folyamatát és megköti a szervezetben felhalmozódó szabad gyököket.
  • A krómnak szerepe van a növekedésben, a szénhidrátok metabolizmusában valamint a zsírégetésben.
  • A bór csökkenti az ízületi fájdalmakat és gyulladásokat, javítja az ízületek állapotát.

vissza az oldal elejére >>>