A rizs iszonyatosan bonyolult titka

2016-11-13
 / 4.9
Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Az egy dolog, hogy a csirke+rizs csak egy elmélet, de változatlanul a rizs a legnépszerűbb szénhidrátforrás. Pedig sokan már nagyon utálják.


Nem lenne kötelező tonnaszámra rizst enni, de a legtöbbeknek a rizsig terjed a horizont egyrészt, másrészt ha sok szénhidrát kell, valóban könnyen elérhető, könnyen elkészíthető és finom forrás. Valami eléggé kedvező az ára.

Az ízélménynek az a legfőbb titka, hogy nem a legolcsóbb moslék bolti rizst kell venni. Természetesen egy jó rizs drágább, de hosszútávon nem mindegy, hogy megutáljuk-e (és vele együtt a tömegelést meg az életet) vagy sem.

Remélhetőleg mindenki tisztában van azzal, hogy a barna rizs jobb, mint a fehér rizs. Ennek oka az, hogy ugyanannak a rizsnek a két feldolgozottsági fokáról beszélünk: a barna rizsről nem távolítják el a héj alatti hártyát, azért sokkal több tápanyagot tartalmaz, viszont cserébe nehezebb megfőzni és az íze is más.

Ha a mezei közértben barna rizst vásárolsz, rá kell döbbenned, hogy ehhez képest még a legszarabb fehér rizs is finom.

A rizst egyébként két dolog miatt dolgozzák fel és távolítják el a hasznos tápanyagot tartalmazó rétegeket: az egyik a jobb eltarthatóság, a másik a könnyebb elkészíthetőség. Ez azonban könnyen a minőség és az íz rovására megy.

Nincs más lehetőség, mint elmenni a jobb minőségű rizsek irányába.

Itt jön képbe a jázmin rizs és a basmati rizs. Mindkettő fehér rizs, de igen speciális ízviláguk van. Bár többszörösébe kerülhetnek a legolcsóbb gagyi rizsnél, mindenképp megéri, mert körülbelül olyan jelentőségű a különbség, mintha otthon gagyi expanderrel edzenél vagy rendes edzőteremben.

A tuti nálam a barna jázminrizs, ami ötvözi a barna rizs minőségét a jázmin rizs ízélményével. Az eredmény valahol a kettő között van: bár a barna rizs rettenetes élményére nem hasonlít, annyira azért nem finom, mint a sima jázmin rizs. Összességében nagyon finom, de érezni, hogy “van benne anyag”; kicsit olyan, mint a teljes kiőrlésű tészta és a sima tészta közötti különbség.

A barna jázminrizst sajnos nehéz beszerezni, közértekben nem kapható, de a Fitt Marketben mindig van.

Érdekes alternatívák a thai vörös rizs és a vadrizs. A vadrizs a rizshez igen hasonló, de valójában nem rizs, hanem egy másik növényfajba tartozik. A vörös rizs egy speciális gombafajta miatt kapja a vörös színt.

A rizs nagyon jó táplálék, de tudni kell, hogy a glikémiás indexe magas, a szénhidráttartalma is elég jelentős (nem véletlenül szénhidrátforrásnak használjuk), ezért nem mindenkinek érdemes sokat fogyasztani belőle, a hízásra hajlamosaknak semmiképp.

Használjunk minőségi rizst és mindig együnk a rizs mellé fehérjeforrást és sok zöldséget!


Kapcsolódó cikkek
A testépítők között is megoszlanak a vélemények, hogy ki hogyan készíti el az edzés utáni turmixot és hogy egyáltalán szükség van-e rá. Nem atomtudomány, de nem...
Hozzávalók: - 250 g rizstészta - 8 db nagy garnélarák - fokhagyma - himalája só - őrölt feketebors - majoránna - apróra vágott petrezselyem - olívaolaj ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!

Kérdés
2018-04-22
Szia! Egy olyan kérdésem lenne, hogy a rízsnél, mikor grammra méri az ember, a főzés előtti állapotot kell számolni? Vagy a főzés után kell belőle kimérni a dietahoz szükséges mennyiséget?
Köszönöm!

válasz
2018-04-23
Szia!

Mindig mindent főzés/sütés előtt mérünk. Húst, rizst, mindent.